En iyi diziler
Genel / admin

Akü sıcakta mı çabuk ölür, soğukta mı?

1 sene önce

Araç aküleri bilinenin aksine sıcakta daha verimsizdir, daha çabuk deşarj olur ve arıza yapma ihtimali çok daha fazladır. Fakat neden soğuk günlerde aküleri daha fazla değiştiririz?

Bunun açıklaması şu şekildedir.

Her akünün fabrika çıkışından itibaren belli bir ömrü vardır. Akülerin içine asitli su konulduktan sonra geri sayım başlar. Bu ömrü kısaltan bir çok etmen vardır. Bunlardan bazıları :

& Gün içinde çok sayıda marş basılması. (Fırın araçları gibi sürekli durup çalıştırılan araçlarda olduğu gibi)

& Aracın zor çalışmasından dolayı her seferinde uzun süre marş basılması.

& Akünün deşarj (boş) durumda bekletilmesi. (Özellikle uzun süre kullanılmayan araçlarda görülür)

& Akünün sürekli şarj – deşarj duruma geçirilmesi. (bir doldurulup bir boşaltılması)

& Akünün yüksek şarja maruz bırakılması. (Şarj sistemi arızasından, genellikle de regulatör arızasından kaynaklanır. Akünün patlamasına da neden olabilir.)

& Şarj sistemi arızası nedeniyle akülerin yeterince şarj olmaması.

& Akünün çok vibrasyonlu ortamda bulunması. (sürekli bozuk yollarda araç kullanılması)

& Akünün tozlu ve yağlı ortamda kullanılıp havalandırma deliklerinin tıkalı olması. (akü patlamasına sebep olabilir)

& Olması gerekenden daha düşük güçte akü kullanılması. (75 amper yerine 60 amper kullanılması gibi)

& Çift akülü (24 volt) araçlarda akünün birinden akım çekilerek 12 voltluk bir cihaz çalıştırılması.

& Araca ilave tesisat bağlanarak (müzik – ışık sistemi vs) akünün yetersiz beslenmesine sebep olunması.

& Akünün çok sıcak ortamda çalıştırılması. (Bazı panelvan araçlarda akünün, motorun üstünde konuşlandırılmış olması)

& Akünün çok fazla çalıştırılması, dolayısıyla gün içinde çok uzun süre şarja maruz kalması.

& Çok soğukta marş basılması dolayısıyla, yağı donmuş aracın çalışmamasından dolayı akünün zorlanması.

Yukarıda sayılan sebepler akünün ömrünü azaltan sebeplerdir. Yalnız şu da var ki, en ideal koşullar sağlansa dahi akünün ömrü dolunca arızalanacaktır.. Bu ömrü artırmanın imkanı yoktur fakat ömrü kısaltan sebepler azaltılarak aküden en uzun süre verim almak mümkündür. Akü fabrika çıkışında maksimum performansa sahiptir. Günler geçtikçe kullanılsa da kullanılmasa da performansı giderek zayıflar. Ömrünün sonlarına geldiğinde de gücü aracı çalıştırmaya yetmez hale gelir. Bu durumda aküyü değiştirmekten başka çare yoktur. Çok soğuk havalarda aracın motor yağı sertleşir, motorun dönmesi zorlaşır. Bu da, ömrünün sonlarında olan ve hava sıcakken motoru döndürmeye gücü yetecek olan akünün gücünün, motoru döndürmeye yetmemesine sebep olabilir. Yani, soğukta akü aslında daha verimli olsa da akünü gücü donmaya yüz tutmuş motoru döndürmeye yetersiz kalır. Akü arızasından değil, aracın zor çalışması yüzünden akü değişir. Akü değiştirildiğinde ise yeni akü fabrikadan yeni çıktığı için daha güçlü olduğundan donmuş aracı çalıştırmaya yeter.



Yasin UYSAL